7 Ιουλίου 2013

Ελαιόλαδο, γαστρονομία και σήμα ποιότητας

Εδώ και πολλά χρόνια από τις στήλες μας επιμένουμε στην ανάγκη της αποκλειστικής χρήσης ελαιολάδου στα καταστήματα εστίασης και την καθιέρωση ενός σήματος το οποίο θα χορηγείται μετά από πιστοποίηση και διαρκείς ελέγχους από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
 Κατά καιρούς διάφοροι φορείς και παράγοντες έχουν εξαγγείλει πρωτοβουλίες οι οποίες ουδέποτε εφαρμόστηκαν. Αυτό που συμβαίνει είναι γνωστό σε όλους:Σε μια περιοχή που είναι η καρδιά της ελαιοπαραγωγής και θα έπρεπε όλοι να την στηρίζουν με κάθε τρόπο, η χρησιμοποίηση σπορέλαιων και υποβαθμισμένων ελαιολάδων σε καταστήματα εστίασης είναι το κυρίαρχο στοιχείο. Επανερχόμαστε στο θέμα αυτό γιατί τυχαία πέσαμε πάνω σε ένα κείμενο του Συνδέσμου Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης (ΣΕΔΗΚ) που αναφέρεται σε μια πρωτοβουλία η οποία ήδη ............
βρίσκεται σε εξέλιξη και έχει να κάνει με το επίμαχο ζήτημα. Το κείμενο που αναφέρεται στι ςενέργειες και την προετοιμασία η οποία γίνεται, μπορεί και πρέπει να γίνει βάση προβληματισμού για τη δική μας περιοχή και ως εκ τούτου το παρουσιάζουμε ως έχει:«Προχωρεί και ήδη βρίσκεται προς τοτέλος της η διαδικασίαίδρυσηςΔικτύων“ΕλαιοΤαβερνών”στηνΚρήτη και Κύπρο που θα έχουν σαν ιδιαίτερο χαρακτηριστικό την αποκλειστική χρήση ελαιολάδου σε όλα τα φαγητά, τηγανητά και εδέσματα που προσφέρουν. Οι όροι που πρέπει να πληρούν και τα ωφελήματα που θα έχουν τα μέλη του Δικτύου αναφέρονται λεπτομερώς στο Καταστατικό του Δικτύου το οποίο εγκρίθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιοτου ΣΕΔΗΚ και ήδη βρίσκεται αναρτημένο στην ιστοσελίδα του. Στις επόμενεςημέρες θα αρχίσουν ομαδικές και ατομικές επαφές ειδικών του προγράμματος με τις ταβέρνες που δήλωσαν ότι ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στο Δίκτυο για ενημέρωση, πιστοποίηση και υπογραφή του Καταστατικού ώστε να προχωρήσει η έγκρισή του από το Πρωτοδικείο. Στην συνέχεια θα ακολουθήσει η χορήγηση της πιστοποίησης και του λογότυπου (σήμα) Δικτύου στα μέλη του Δικτύου τα οποία, μετά από εξέταση θα διαπιστώνεται ότι τηρούν τους όρους του Καταστατικού και ιδιαίτερα τον όρο τηςαποκλειστικής χρήσης και κατοχής ελαιολάδου. Ηδη έχουν συγκεντρωθεί αρκετές δηλώσεις ενδιαφέροντος από όλη την Κρήτη. Πάντως από τους αρμόδιους του προγράμματος υπογραμμίζεται ότι ενδιαφέρει ιδιαίτερα συμμετοχή χι πολλών αλλά υψηλής επαγγελματικής στάθμης επιχειρήσεων, γιατί όπως από έρευνα διαπιστώθηκε οι Ελληνες αλλά και ξένοι τουρίστες προτιμούν ποιοτικά φαγητά με ελαιόλαδο και είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν την πραγματική αξία τους. Δεν ανέχονται όμως παραπλάνηση και εξαπάτηση. Το Δίκτυο θα προβάλλεται με έκδοση έντυπων ενημερωτικών μέσων, με ραδιοτηλεοπτικά σποτ, καταχωρήσεις σε εφημερίδες, περιοδικά, οδηγούς, δημιουργία ιστοσελίδας, αφίσες, διαφημιστικά επιτραπέζια αντικείμενα και παράλληλα θα προωθείται με την οργάνωση διαφόρων εκδηλώσεων. Το Δίκτυο θα ιδρυθεί ως αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία και θα διοικείται από την γενική συνέλευση και το Διοικητικό Συμβούλιο στο οποίο θα μετέχει ένας τουλάχιστον εκπρόσωπος από κάθε περιφερειακό διαμέρισμα».
Πρόκειται για πραγματικά ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία και θέτει επί τάπητος το ζήτημα και για την περιοχή μας. Συνεταιρισμοί, Επιμελητήρια, Δήμοι οφείλουν να πάρουν πρωτοβουλίες που θα αναδείξουν και θα προστατεύσουν τα τοπικά μας προϊόντα με πρώτα αυτά της ελιάς. Και το πεδίο της γαστρονομίας είναι ίσως το σημαντικότερο. Ο επισκέπτης θα πρέπει να γνωρίζει αν αυτό που σερβίρεται είναι έξτρα παρθένο ελαιόλαδο. Οχι μόνον για να μην παραπλανάται σε έναν τόπο που το καλό λάδι ξεχειλίζει, αλλά για να το γνωρίσει, να εκπαιδευτεί έτσι ώστε να το ξεχωρίζει και να το αναζητήσει με την πρώτη ευκαιρία. Η κουζίνα με έξτρα παρθένο ελαιόλαδο έχει τα δικά της ξεχωριστά χαρακτηριστικά και θα πρέπει να υπάρχει το “σήμα ποιότητας” που θα την διακρίνει από τις άλλες.Ολα αυτά θα μπορούσαν να είναι στην κατηγορία του “αυτονόητου” αλλά δυστυχώς αυτό δεν συμβαίνει. Οχι μόνον τώρα που η κρίση προβάλλεται ως δικαιολογία, αλλά και τα προηγούμενα χρόνια. Στην πραγματικότητα η διαφορά κόστους είναι μικρή και το όφελος από τη χρήση ελαιολάδου τεράστιο για την τοπική οικονομία.
Κανένας δεν είναι υποχρεωμένος να χρησιμοποιεί έξτρα παρθένο ελαιόλαδο σε όλες τις χρήσεις της κουζίνας του. Οι συντεταγμένοι φορείς που διακηρύσσουν ότι ενδιαφέρονται για τον τόπο και την ανάπτυξη (δήμοι, συνεταιρισμοί, επαγγελματικές οργανώσεις) οφείλουν να ενθαρρύνουν και να επιβραβεύσουν εκείνους που θέλουν να ξεχωρίσουν υπερασπιζόμενοι τα τοπικά προϊόντα και τη γαστρονομία της περιοχής. Το ελαιόλαδο και οι ελιές προσφέρθηκαν μετά το τέλος της προβολής της ταινίας “Πριν τα μεσάνυχτα” στο Λονδίνο ως “πρεσβευτές” της τοπικής οικονομίας. Στον τόπο μας τι προσφέρουμε στον επισκέπτη; 

Ηλίας Μπιτσάνης απο ΕλευθερίαΔιαβάστε το άρθρο στην ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ http://www.eleftheriaonline.gr/stiles-sxolia/kalimera-perifereia/item/27007-elaiolado-sima-pi

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ενημερωνόμαστε για την περιοχή μας

ΤΑ ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Αναγνώστες