26 Ιανουαρίου 2012

Φθηνότερο αλλά και καλύτερο κρασί

 Της Τανιας Γεωργιοπουλου
Η οικονομική κρίση έφερε την... Κρίση, την Ντάμα Κούπα, τις Ακρες, το Mosaic στο τραπέζι μας, ελληνικά κρασιά ποιότητας που κοστίζουν λιγότερο από πέντε ευρώ. Οι οινοποιοί αποφάσισαν να ρίξουν... νερό στο κρασί τους προκειμένου να επιβιώσουν στις δύσκολες συνθήκες. Οταν λοιπόν το δίλημμα που τίθεται είναι «να πουλάς φθηνότερο κρασί ή να μην πουλάς καθόλου» η επιλογή είναι προφανής.
Παρά την κρίση ή και εξαιτίας αυτής, η κατανάλωση κρασιού στη χώρα μας δεν έχει μειωθεί. Ωστόσο είναι σαφής η στροφή των οινο-καταναλωτών στα φθηνότερα κρασιά ή και στο χύμα. «Η κατανάλωση εμφιαλωμένων κρασιών που η τιμή τους είναι πάνω από 10 ευρώ σημειώνει πτώση της τάξης του 30 -40%» τονίζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου, κ. Αγγελος Ρούβαλης.
Αντίστοιχα όμως τα φθηνά κρασιά διατήρησαν ή και αύξησαν τις πωλήσεις τους. Χαρακτηριστικά, το οικονομικό λευκό Prima Terra του 2010 του κτήματος Χατζημιχάλη εξαντλήθηκε από το προηγούμενο καλοκαίρι. Οι λάτρεις του κρασιού δεν εγκατέλειψαν τη συνήθεια της κρασοκατάνυξης αλλά προτιμούν να πίνουν στο σπίτι - και... έπεσαν κατηγορία.
«Εκείνοι που αγόραζαν κρασιά των 10 ευρώ, τώρα ψωνίζουν στα 7. Ακόμα και αυτοί................
που αγόραζαν χύμα τώρα ψωνίζουν φθηνότερο... χύμα» εξηγεί ο κ. Κώστας Μπακάλης, ιδιοκτήτης κάβας στο κέντρο της Αθήνας. Ο ίδιος κάνει λόγο για πτώση της αγοράς για τα ακριβά εμφιαλωμένα κρασιά (άνω των 20 ευρώ) έως και 25%.
Οι συνθήκες λοιπόν επέβαλαν τη «γέννηση» φθηνότερων κρασιών. Το εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι γιατί οι οινοποιοί επέμεναν ακριβά αφού μπορούν και φθηνότερα... «Εως τώρα η τιμολόγηση του κρασιού γινόταν με βάση την εκτιμώμενη ποιότητα - και όχι το κόστος παραγωγής» λέει ο κ. Ρούβαλης, «τώρα ήρθε η ώρα να να προσφέρουμε προϊόντα στην τιμή του κόστους ή και χαμηλότερα για να επιβιώσουμε».
Ο οινοποιός κ. Γιώργος Σκούρας, που πριν από τις γιορτές έβγαλε στην αγορά την οικονομική σειρά κρασιών Ακρες, διατυπώνει την ίδια σκέψη. «Οι περισσότερο σκεπτόμενοι καταναλωτές δημιουργούν και περισσότερο σκεπτόμενους οινοποιούς».
Επενδύσεις
Σημαντικός παράγοντας που επιτρέπει τη μείωση των τιμών είναι ότι επενδύσεις που είχαν γίνει στο παρελθόν έχουν αποσβεστεί. Τα νέα προϊόντα διατηρούν τα στάνταρ ποιότητας των οινοποιών από τα οποία προέρχονται, αλλά βέβαια είναι περισσότερο «καθημερινά» και οικονομικά από την άποψη της διαδικασίας παραγωγής και εμφιάλωσης κρασιά. Πώς επιτυγχάνεται η μείωση του κόστους;
- Κατ’ αρχάς έχει διαφορά ένα κρασί που προέρχεται από ορεινά αμπέλια, όπου χρειάζεται πολλή χειρωνακτική εργασία.
- Επίσης παίζει ρόλο η απόδοση του αμπελιού σε κιλά. Φυσικά όσο χαμηλότερη η απόδοση τόσο καλύτερο το σταφύλι.
- Τρίτος παράγοντας είναι η παλαίωση. Ενα κρασί που παλαιώνει για τρία χρόνια, για παράδειγμα, σημαίνει ότι ο οινοποιός το πληρώνει για πέντε χρόνια πριν ξεκινήσει να εισπράττει.
- Τέλος, πρέπει να υπολογίσουμε ότι γενικά έχουν πέσει τα κοστολόγια συνολικά.
Ο οινοποιός κ. Πάρις Σιγάλας έβγαλε στην αγορά, σε περιορισμένο δίκτυο προς το παρόν, την Κρίση, λευκό και κόκκινο κρασί. «Το κρασί που παλαιότερα το διέθετα χύμα, τώρα το αναβάθμισα φτιάχνοντας ένα μείγμα με ανώτερης ποιότητας κρασί και έφτιαξα ένα οικονομικότερο προϊόν. Είναι μια προσπάθεια προσαρμογής στις συνθήκες που οπωσδήποτε έχει και ένα ρίσκο».
Κάτι ανάλογο προσπαθεί και ο κ. Ευάγγελος Χατζηβαρύτης από τη Γουμένισσα, με το Mosaic, ένα κρασί που πωλείται μόλις τέσσερα ευρώ. Φτιάχνεται με την ανάμειξη τεσσάρων ποικιλιών, κάτι που σύμφωνα με τον οινοποιό βοηθά στη μείωση του κόστους αλλά και δίνει τη δυνατότητα να «παίξεις» με τη γεύση και τα αρώματα.
Εννοείται όμως και με τις τιμές, ρίχνοντας τις προς τα κάτω, κάτι το οποίο στην εποχή της κρίσης μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά αποτελεσματικό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ενημερωνόμαστε για την περιοχή μας

ΤΑ ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Αναγνώστες